lördag 19 december 2015

Heldag – Moya



Äntligen blev det helg och arbetsdagen innebar trampande istället för datorpyssel under parasollet.
Började innan solen hunnit upp så högt i bergen
Svalt och skönt men blått som attan


Tejeda - flaskpåfyllning
Ovan Tejeda finns denna installation
Eucalyptus och utsikt
Dagen började tidigt för jag tänkte ta en långtur, och köra hela vägen där jag vände sist i lördags, alltså med sikte mot Moya. Där har jag inte varit sen 2013 så det var hög tid!
Baserat på lördagens tur valde jag dock att göra lite ändringar i uppfarten och körde nu via Tejeda till Cruz de Tejeda, istället för via toppen som sist. Visserligen var det klarare och därmed varmare idag, men vägen på baksidan av berget på toppen lämnar tyvärr en del att önska beläggningsmässigt.
Sydsidan av berget är dock alldeles utmärkt väg, så upp gick det som en dans. Via Ayacata till Tejeda, där jag stannade på Spar och fyllde på lite innan vidare färd till Cruz de Tejeda. Även fast de heter nästan likadant så är de en bit ifrån varann.
I Cruz:et stannade jag på lunch, som blev lite större än jag tänkt mig – en ración visade sig vara mer än dubbelt så stor som en piezita som jag tog sist, men skitsamma faktiskt när man ändå ska köra hela dagen.
Därifrån tog jag vägen ner mot Valleseco, vilket innebär GC15 från toppen till GC 230 och sen 21. Därifrån till GC 30 som går raka vägen ner till Firgas, där de gör vatten och cola och sånt. Nu börjar det likna nåt, första fem km på vägen ner är lite skumpiga men sen är det fritt fram, och efter Firgas så kommer man faktiskt till början av målet av min resa: Moya.
Egentligen var målet vägen mellan Firgas och Moya, för den är alldeles fantastisk - man åker i barrancon och det är så vackert och lummigt och friskt av eucalyptus så man blir alldeles fjollig. Så även denna gång. Sen hamnar man i själva Moya, men bara för att jag är så hejig tog jag en liten väg dit via Trujillo istället för den mer raka uppfarten via väg 75.
Trujillo visade sig vara som många andra av dessa små förorter till andra små orter här – välskötta och till synes välmående. Sen plötsligt är man framme i Moya och där stannade jag för påfyllning, och fick lite kredd från den lokala butikskillen som också var cyklist, för turen jag körde idag; onekligen ingen kort sväng.
Efter Moya hade jag valet att köra rakt upp direkt mot Fontanales, eller den uppenbara omvägen via väg 700 och sen 70, till samma ställe. Jag tittade på klockan, och kartan. Klockan och kartan igen… det borde gå, väl? Att hinna hem innan det blev mörkt alltså. Jag är inte känd för att banga en långtur så varför börja nu?
Väg 700 blev det och vilket bra val!! Det var vackert och härligt mer än man nånsin kunnat önska, så jag skrattade mig hela vägen fram till väg 70, värt vartenda tramptag extra.
Hur som, sen tar det ett tag att komma till Fontanales, där man vänder uppåt berget igen, och når sen så småningom toppen och sen Artenara. Därifrån har jag nyss redogjort vägen hem, så den som är nyfiken får backa ett par inlägg, och hem kom jag även denna gång, via Tejeda och Ayacata, utan paus eller stopp av hänsyn till solnedgången.
Och tänk, jag hann hem precis innan det blev mörkt. Så perfekt, precis som man kan sammanfatta hela dagen. Nu är jag just hemma från middag i hamnen med vänner, så det var väl bara det som kunde toppa det hela. Vi får se vad jag orkar imorgon, jag är i alla fall ledig. God natt!
Nästan uppe, ingen risig utsikt. Därifrån kom jag nyss


Lunch i Cruz Tejeda. Tortilla och kaffe.

Vidare mot Valleseco. Hej på er getterna! :)

Nya vidder

Idag när det var klart syntes Las Palmas utan problem


Här har jag vikt av, nu går det nedför, länge!

Mot Firgas!

Här har jag fotat förr. La Isleta syns tydligt härifrån

Taggigt värre

Firgas!

Därifrån nere på macken har jag goda minnen.

Kan bara hålla med! :)
Fin/bra plats

Å himmel. Så här fint är det. Det var hit dagens
mål var, vägen mellan Firgas och Moya.

Lummigt djupt brant.. allt


Nu har jag ju inte varit överallt, men det här
måste ju vara bland de vackraste cykelvägarna som finns

Kolla bara

Utsikr

Tillbakablick

Framåt

..och bakåt igen

Mäktig och flikig eucalyptus

Och så mera utsikt

Därifrån kom jag

Svårt att slå som sagt

Titta framåt

Titta bakåt


Titta framåt igen, nu med lite Atlant

.. som liksom smälter ihop med himlen

Snart uppe

En sista tillbakablick, nu blir det uppför igen

Här vek jag av, på väg mot Moya men via Trujillo


Då åker man hitåt

Heja gul-blå

Fint och prydligt

Sakta men säkert närmar man sig nu

..Moya! Kyrkan är bekant

Såhär ser det ut bakåt

Här fyllde jag flaskor. Fin tomte sjöng och dansade.
Vovven hade underbett och var helt o-impad.

Katt med utsikt

Adelante. Kyrkan igen

Nu på nära håll!

På baksidan fanns denna fina plats

..med ännu finare utsikt


Kyrkan bakifrån

Såna här klättertomtar är populära

Nu en bit ifrån, kyrkan på håll

Nu ännu längre bort

Uppåt igen

Fin utsikt över kust och storstad

Den där klumpen är i Gáldar.
Dit tänkte jag inte idag.

Nu är det en bra bit upp längs väg 70.
Men lättsam och bra väg

Fina vyer här med

Ser ju helt OK ut för att vara på hemväg

Hm. Garage men inte parkera..
Tja, de är väl lite eljest här i byarna

Frisk luft var det här!


Fontanales! Härligt, då är det bara nån timme
upp till Artenara

Kyrkan i Fontanales

Nu i Pinos de Galdár, mot Artenara!
Tydliga vulkanrester här uppe

Tillbaka i Tejeda-rondellen, härligt, 2 timmar hem :)

Ååå, Tejeda, mmm

Kolla bara, solnedgång och jag är snart hemma

Vackert sista biten

Och en sista återblick. Här är bara sista halvtimmen
kvar, ovan Mogán. Vilken dag!!


Hemma mötte ett blekt spöke i spegeln, med
svettavlagringar, hjälmfrissa och två döda flugor
runt ögonen. Kanske var det lite slitigt ändå.
Dagens tur. Nästan 16 mil och drygt 4100 höjdmeter, tog jag reda på sen. Så pass alltså, inte illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar